mandag 19. september 2011

Lur - eller blitt lurt?

Etter fjorårets høst med innmari mange gedigne edderkopper nede i kjelleren, tenkte jeg jeg var skikkelig lur da jeg i vår fikk tilbud om en årsavtale med et skadedyrfirma. Nå skal jeg ikke nevne navn på dette HUMBUG firmaet, for som du muligens skjønner blir ikke dette et skryteinnlegg.

Det hørtes jo ganske flott ut, aldri se snurten av maur, edderkopper, eller andre ekle småkryp. Dette skulle de holde under sjakk, og jeg skulle ikke bekymre meg for noe som helst...
bare betale i dyre dommer da så klart.

Tingen var da fakturaene begynte å komme, og jeg ikke hadde sett snurten av skadedyrmannen MEN maurtua hos leieboeren vokste og koste seg og en og annen edderkopp svinset stadig innom.
Ringte (med min strenge stemme), og supermannen kom på flekken og viste muskler mot maurene. OOOOOooooo.
Så da var var snille Tonje rask med å betale fakturaene så klart. Er jo flink-pike tross alt.

Så er det vel kanskje sånn at en skikkelig våt sommer og høst, betyr skikkelig mange og forvokste edderkopper. Jeg har nemlig aldri sett så mange og sååå store edderkopper EVER, og jeg har sett nye arter jeg aldri aldri har sett før. Og da føler jeg meg jo litt lurt igjen da.
Hva skjedde med: " aldri se snurten av"??
Så strenge Tonje tok en telefon igjen. "Jo hei du, dette er hun fra Sande igjen. Nå er det innmari mye edderkopper her hos oss og jeg lurte på den avtalen vår. Når har dere tenkt å komme neste gang?"
(nå innrømmer jeg at det der ikke hørtes strengt ut, men følte jeg var ganske morsk ihvertfall.)
Etter mange og lange forklaringer, skjønte jeg til slutt at vårt forhold er slik at: 1: Jeg ser en edderkopp, 2: jeg ringer til skadedyrfirma, 3: de kommer og viser muskler.
 OOoooooooooooo

Ehhhh!
 Nei! Ærlig talt!
 Den monsteredderkoppen er jo ikke der lenger innen de kommer, da har de formert seg og vokst til dobbel størrelse. Og da vil jeg jo se snurten av dem titt og ofte.
Strenge Tonje ble skikkelig sinna-Tonje og sa ett par gloser om ubrukelig avtale og ubrukelig håndtering av kundene sine. Og siden jeg sikkert er eneste kunde dette firmaet har (eneste som var tjukk nok i hue til å gå med på en sånn fiiiin kontrakt) kommer så klart supermannen før fuglene fiser imorgen og skal ta alle edderkoppene.
Og da skulle jeg ikke se snurten av dem igjen, ever... Ihvertfall ikke på en stund....
Om ikke noen plutselig dukker opp da.... Men da må jeg bare ringe....

Ja får betale da...
Men har sagt fra at jeg vil ikke fornye noen kontrakt med dem.
Og føler det er min plikt å fortelle verden at disse skadedyrfirmaene kanskje ikke er så viktige og fine og kjekke som man skulle tro.

Eller kanskje det er bare jeg som tro(dde) det?

Hjertesukk fra Tonje

2 kommentarer:

  1. Hehehehe, nå hører jeg liksom deg med strengestemmen din inni hodet mitt :-) Får håpe krypene holder seg ute! Vet det er fattig trøst, men noen edderkopper kan det faktisk være greit å ha inne, for de spiser jo andre dyr :-)

    SvarSlett
  2. Hehe
    Enig med "Lillekatt" her søss...
    Edderkopper må du nok bare leve med.
    Maur og sånt tull er greit å bli kvitt, men edderkopper er jo husdyr.

    :-)

    SvarSlett